Gyakorlás 2-1 ellen és 1-1 ellen technikai akadálypályákkal és kapura rúgással

- tányérbóják
- 6 mez (az ábrán 3 piros és 3 sárga)
- 1 szabványméretű kapu
- 7 jelzőbója
- labdák
- Játéktér: szabványméretű pálya fele
- Játékosok száma: 9 mezőnyjátékos + 1 kapus
- Időtartam: 21 perc
- Sorozatok száma: 3x5 perc, köztük 2 perc passzív pihenő
Összegzés | Másodlagos célkitűzések |
---|---|
Összetett gyakorlás egyidejű 2-1 és 1-1 elleni szituációkkal, labdatartásos technikai akadálypályákkal és végül kettős kapura rúgással |
Anticipation, Perifériás látás, Labdavezetés, Tackle (Challenge), Front dribbling, Szabadulás, Passzolás, Cross, Kapura rúgás, 2-1 ellen |
A tányérbóják segítségével jelöljünk ki 4 játékzónát, plusz egy technikai akadálypályát a passzolás gyakorlására. A 4 játékzóna a következőképpen alakul:
„A” zóna: 10x10 méteres négyzet a szabályos kaputól balra, a büntetőterület sarkában
„B” zóna:10x10 méteres négyzet a szabályos kaputól jobbra, a felezővonal mellett
„C” zóna: kb. 15 méter széles és 10 méter hosszú terület a bünetőterületen kívül
„D” zóna:18 méter széles és 10 méter hosszú terület a szabályos kapu előtt (a kapuelőtér területe)
A felezővonal közelében alakítsunk ki egy (a pálya szélességét követő) technikai állomást 2 jelzőbója és 2 sárga tányérbója segítségével (az ábra szerint); itt a passzolás alapelemet fogjuk edzeni.
A B játékzóna után pedig, az alapvonal felé haladva hosszanti irányban helyezzünk el 5 jelzőbóját egymástól kb. 1-1 méter távolságban; itt fogunk szlalomozás közbeni labdavezetést végeztetni. A bójasor végén egy (az ábrán piros) tányérbója áll, amely a büntetőterületre rúgott keresztlövés helyét jelzi.
Eddzük dribbling-képességet és az 1-1 és az 1-2 elleni játékszituációk kezelésének képességét, amelyek segítségével fejlesztjük a szabadulásnak és –védekezési fázisban– a fedezésnek és a labdaszerzés érdekében történő helyezkedésnek a képességét is. A gyakorlat segít megérteni és alkalmazni a gyors labdaváltások és a kapura rúgást célzó kényszerítőzést tematikáját is.
A gyakorlás két 2-1 elleni szituációval indul az A és B zónában.
- A G1, G2 (sárga) játékosok az R3 (piros) játékos ellen az A zónában
- Az R1, R2 (piros) játékosok a G3 (sárga) játékos ellen a B zónában
- Ebben a két zónában a labdabirtoklásért folyik a harc; R3 és G3 csak a átadások közben szerezhetik meg a labdát
Ezzel egyidejűleg a fehér B1, B2 és B3 játékosok (az ábra szerint) folyamatos kényszerítőzést végeznek a jelzőbóják között (technikai állomás: helycserés labdatovábbítás)
- Az edző jelére az a fehér játékos (példánkon a B2), amelyik éppen a bal szélső jelzőbója közelében lesz, elindul a C zóna és a kapu felé, hogy átvehesse a B zónában lévő piros játékostól (példánkon az R2-től) érkező hosszanti passzolást, miközben őt egy az A zónából gyorsan induló sárga játékos (példánkon a G2) fogja akadályozni. Ezáltal a C zónában 1-1 elleni szituáció fog kialakulni.
Így tehát az edző jelére elvégzett első fázisban a C zónában az imént leírt 1-1 elleni szituációt találjuk, míg a többi játékzónában az alábbi szituációink lesznek:
- az A zónában 1-1 elleni szituáció a G1 és az R3 játékos között
- a B zónában továbbra is fennáll a 2-1 elleni szituáció (az R1 és R2 a G3 játékos ellen)
- eközben a B1 és B3 játékosok folytatják a kényszerítőzést, de csak addig, amíg egyikőjük az útvonal 3. pontjához nem ér: ekkor a passzolást átvevő játékos (ahelyett, hogy továbbítaná a labdát) labdavezetéssel a kiindulási jelzőbójához halad, és a gyarkorlat újrakezdődik.
Az edző második jelére kezdődik a gyakorlás második fázisa:
- A B zónában lévp egyik piros játékos (példánkon az R2) kilép a zónából és társával végzett háromszögelés (kényszerítő) után labdavezetéssel végighalad az akadálypályán (a bóják között szlalomozva), majd végül a piros tányérbójától (lapos vagy magas) keresztlövést végez a D zónába, ahove időközben megérkezett a B2 és a G2 játékos, akik ismét egy 1-1 elleni szituációban fognak megküzdeni egymással és megpróbálnak az oldalirányú passzolásból szerzett labdával kapura rúgni.
Ezután a különböző játékzónákban a következő játékszituációkat találjuk: a D zónában az imént leírt 1-1 elleni szituáción túl további két 1-1 elleni szituáció a labdabirtoklás fenntartásáért:
- az egyik az A zónában (a G1 az R3 ellen)
- a másik a B zónában (az R1 a G3 ellen)
- Amikor a gyakorlás a második kapura rúgással lezárul, a csapatok váltva helyet cserélnek: a G1, G2, G3 sárga játékosok állnak be a kényszerítőzés állomására, és az ő helyeikre állnak be a B1, B2, B3 fehér játékosok az A és B zónákban, és így tovább a következő turnusokban a fehér, sárga és piros mezes játékostriók között.
- A gyakorlást úgy is meg lehet szervezni, hogy mindegyik zónába különböző színű játékosokat állítunk be:
- egy sárga, egy fehér és egy piros mezes játékos lesz az A zónában;
- egy sárga, egy fehér és egy piros mezes játékos lesz a B zónában;
- egy sárga, egy fehér és egy piros mezes játékos lesz az 1.-2. bóják között a kényszerítőzéshez.
Az edző jelére egy sárga, egy fehér és egy piros mezes játékos indul (pl. a sárga indul a bójáktól, a piros az A zónából, a fehér fogja elvégezni a gólpasszt, és innen folytatja a második fázist)
- Eddzük a gyors labdaváltásokat (távolodó-közeledő átadások)
- Szoktassuk a játékosokat a mozgás és a technika kombinálására
- Fejlesztjük a vizuális memóriát, a gyors reakció és feldolgozás képességét
- Javítjuk a labda visszaszerzését védekezési fázisban
- Tanítjuk az akció gólpassz segítségével történő lezárását
- A 2-1 és 1-1 elleni párharcban figyeljünk a védők helyezkedésére, a szerelésre és testhelyzetükre
- A 2-1 és 1-1 elleni párharcban figyeljünk arra, hogy a támadók hogyan védik a labdát, hogyan szabadulnak és mennyire mozgékonyak, és hogyan végzik a dribblinget